Sårbare kunder og banken

Webinar
Dato: 2. desember 2025 
Tid: fra kl. 09.00
Påmeldingsfrist: 1. desember

- når endene ikke møtes, tips til håndtering av kunder med betalingsproblemer.

I webinaret Sårbare kunder ser vi på temaet når endene ikke møtes og tips til håndtering av kunder med betalingsproblemer. Rentekutt – for lite for sent? Webinaret varer i 60 - 90 minutter, og vi har med oss foreleser Endre Jo Reite, direktør Personmarked BN Bank / førsteamanuensis II Handelshøyskolen NTNU. Endre Jo får svært gode tilbakemeldinger som foreleser, spesielt for sin evne til å formidle komplekst innhold på en klar, engasjerende og pedagogisk måte.


Vi ser blant annet på:

  • tidlige tegn til betalingsutfordringer; hva kjennetegner kunder som over tid utvikler alvorlige økonomiske problemer. Hvordan kommunisere vår bekymring om betalingsutfordringer til en kunde som ikke selv ser at de er i ferd med å få et problem.
  • når noen andre vil hjelpe; her går vi gjennom utfordringer knyttet til taushetsplikten og hvordan en rådgiver kan sikre god rådgiving til medlåntakere, kausjonister og andre som ønsker å hjelpe en kunde i betalingsvansker.
  • veiledning og valg av produkt; hvordan tilpasse løsninger til den enkelte kunde, og eksempler på løsningsforslag.
  • tilbakefall og endringer; hva kjennetegner kunder som etter en opprydning i økonomien ender i nye og større betalingsutfordringer.
  • inkassoprosess og innfordring; hva bør du tenke over i kommunikasjon med kunder, hva skjer i en tvangssalgsprosess og hva medfører en tvangssalgsprosess av tap og risiko for kunde og bank.
  • de tyngste sakene; hva finnes av hjelpeapparat og støtte, og hvordan sikre oppfølging og veiledning når banken må si nei. Hvordan kan banken påvirke så kundene ikke føler på håpløshet, men ser muligheter og løsninger også i en krevende situasjon
  • rentekutt – for lite for sent?

 

Målgruppe
Bankenes rådgivere/medarbeidere som arbeider med kundedialog.

 

Praktisk informasjon 

Dato

2. desember 2025

Tid

Fra kl. 09.00
(varer fra 60 - 90 minutter)

Sted

På egen PC - hjemme, eller på jobb

Kursavgift
pr. deltaker

kr 3 400,- pr. webinar 

Påmeldingsfrist

1. desember

 


Meld på 

Program

Vi ser blant annet på:

  • tidlige tegn til betalingsutfordringer; hva kjennetegner kunder som over tid utvikler alvorlige økonomiske problemer. Hvordan kommunisere vår bekymring om betalingsutfordringer til en kunde som ikke selv ser at de er i ferd med å få et problem.
  • når noen andre vil hjelpe; her går vi gjennom utfordringer knyttet til taushetsplikten og hvordan en rådgiver kan sikre god rådgiving til medlåntakere, kausjonister og andre som ønsker å hjelpe en kunde i betalingsvansker.
  • veiledning og valg av produkt; hvordan tilpasse løsninger til den enkelte kunde, og eksempler på løsningsforslag.
  • tilbakefall og endringer; hva kjennetegner kunder som etter en opprydning i økonomien ender i nye og større betalingsutfordringer.
  • inkassoprosess og innfordring; hva bør du tenke over i kommunikasjon med kunder, hva skjer i en tvangssalgsprosess og hva medfører en tvangssalgsprosess av tap og risiko for kunde og bank.
  • de tyngste sakene; hva finnes av hjelpeapparat og støtte, og hvordan sikre oppfølging og veiledning når banken må si nei. Hvordan kan banken påvirke så kundene ikke føler på håpløshet, men ser muligheter og løsninger også i en krevende situasjon.

Meld på 

Gjennomføring

Webinaret gjennomføres fra kl. 09.00 den 2. desember 2025.

På webinardagen vil du motta en link til e-postadressen som du har registrert deg med. Vi anbefaler at du logger deg på minst 10 minutter før oppstart for å sikre deg at lyd og bilde fungerer. Kursplattformen er åpen fra kl. 08.30.

Du får mulighet til å stille spørsmål skriftlig i en chattefunksjon i «møterommet» underveis i webinaret, og alle som er i «klasserommet» vil se spørsmålene. Alle deltakerne er mutet, vi kan ikke se og høre dere.

NB! Står det – Creating your session når du klikker på «knappen» Bli med er det pga en brannmur.  Logg deg da på utenfor bankens nett, f.eks. bankens Gjestenett hvis du sitter i banken, mobilnett, eller ditt private nett på hjemmekontoret.

Bekreftet påmelding blir sendt ut ca. 1 uke før kursstart.


Meld på    

Foredragsholder

Endre Jo Reite
Direktør Personmarked BN Bank / Førsteamanuensis II Handelshøyskolen NTNU

Endre er utdannet sivilingeniør fra NTH, og har en doktorgrad i industriell økonomi fra NTNU og mange års erfaring fra bank / finans. Etter 20 år i arbeidslivet vendte han tilbake til skolebenken og tok en doktorgrad i økonomi på NTNU. Doktorgraden handler om samspillet mellom banker, kundene og reguleringen av bank og finansnæring. Han så på hvordan forbrukerne forholder seg til bank samt bankbruk, og hvordan de refinansierer lånene sine, bygger opp gjeld og bruker ulike kredittkilder. Slik som boliglån og forbrukslån, og hvordan de refinansierer dem i hverandre, og ikke minst, var han opptatt av hvordan forbrukerne bruker produktene til bankene.

 

Meld på 

 

Påmeldingsregler

Påmeldingsreglene vil variere i året 2025 for de forskjellige arrangementene. Når det ikke er mulig å gjennomføre kurs og konferanser vil arrangementer kunne bli flyttet til en ny dato, eller satt opp som webinar, alternativt kansellert.

  1. Påmeldingen er bindende.
  2. Blir du forhindret fra å møte er avbestillingsfristen 2 uker før oppstart av arrangementet.
  3. Dersom kursarrangør blir belastet for avmeldte deltakere av hotellet, blir belastningen videresendt til arbeidsgiver.
  4. Hvis du blir forhindret fra å møte, er det fullt mulig å la en kollega overta plassen din.
  5. Ved sykdom gjelder reglene overfor.
  6. Lenken til digitale webinarer er personlig og skal ikke videresendes, eller deles.

 

Meld på 

 

Bekreftet påmelding blir sendt ut ca. 1 uke før webinarstart.