Bedre Årsoppgjør 2025

Webinar
Dato: 3. - 4. desember 2025
kl. 09.00  til kl. 12.00 begge dager
Påmeldingsfrist: 25. november


Endringer og tilpassinger ifm årsoppgjøret 2025.

Vi arrangerer et todagers webinar med faglig påfyll og oppdateringer knyttet til årsoppgjøret for 2025. Webinaret ser på hva som er nytt og endret i relevante regelverk for årsoppgjør for 2025. Vi får en oppdatering fra Bankenes sikringsfond, og vi ser på regulatoriske oppdateringer, skatte- og regnskapstemaer, samt siste nytt innen bærekraftsrapportering og kapitalkrav. Vi har med oss forelesere fra Bankenes Sikringsfond og advokatfirmaet PwC.
 

Målgruppe

Kurset henvender seg til regnskaps- og økonomiansvarlige, regnskapsmedarbeidere og revisorer for bankene.

 

Praktisk informasjon 

Dato

3. - 4. desember 2025

Tid

Fra kl. 09.00 til kl. 12.00 begge dager

Sted

På egen PC - hjemme, eller på jobb

Kursavgift

Kr 4 800,-

Påmeldingsfrist

25. november 2025

 

 

Meld på 

 

Program
3. desember  
Kl. 09.00 

Velkommen
v/ Helge Hauso, SPAMA
Kl. 09.05

Oppdatering fra Bankenes sikringsfond
v/ Sissel Krossøy, Bankenes Sikringsfond
Kl. 09.50     Pause   
Kl. 10.00




Skatt – aktuelle problemstillinger for banker
- Kort oppdatering på skatteområdet
- Dypdykk i formuesberegningen
- Erfaringer med SAF-T
v/ Christian Sæten og Øystein Tungen, PwC
Kl. 10.50    Pause 
Kl. 11.00




Bærekraftsrapportering - hva nå?
- Status for regelverksutviklingen
- Hvordan en bank kan anvende VSME – praktisk eksempel
- Veien videre for arbeidet med bærekraft i bank?
v/ Karianne Landa og Martin Spillum, PwC
Kl. 11.55   Avslutning 
   
4. desember  
Kl. 09.00

Velkommen dag 2
v/ Helge Hauso, SPAMA
Kl. 09.05

Regulatorisk oppdatering for banknæringen
v/ Sissel Krossøy
Kl. 09.40



Kapitalkravsberegninger
- "Hot topics" og
- hva er viktig å huske på inn mot årsoppgjøret
v/ Magnus Nestor Robberstad, PwC
 Kl. 10.10 Pause
 Kl. 10.20










Aktuelle regnskapsmessige problemstillinger
for banker
1. Aktuelle problemstillinger knyttet til
anvendelsen av IFRS 9 om finansielle instrumenter
- Tapsavsetninger - Hva betyr klima eller
annen usikkerhet for estimater i bankenes regnskaper?
- Endringer i IFRS 9 knyttet til lån med
bærekraftsrelaterte betingelser (gjelder fra 1. januar 2026)
2. Finanstilsynets fokusområder for årsregnskapet 2025
3. IFRS 18 for banker (gjelder fra 1. januar 2027)
v/ Tine Svae og Emil Vold, PwC
 Kl. 11.00   Pause
 Kl. 11.10

Aktuelle regnskapsmessige
problemstillinger for banker (forts.)
 Kl. 11.55  Avslutning

 

 

Meld på

 

Foredragsholdere
  • Magne Sem, Direktør, Assurance Services, PwC
  • Sissel Krossøy, Fagdirektør, Bankenes Sikringsfond
  • Christian Sæten, Direktør, Assurance Services, PwC
  • Øystein Tungen, Direktør, Tax & Legal Services, PwC
  • Karianne Landa, Manager, Risk Advisory Services, PwC
  • Martin Spillum, Direktør, Risk Advisory Srevices, PwC
  • Magnus Nestor Robberstad, Direktør, Risk Advisory Services, PwC
  • Tine Svae, Partner, National office, PwC
  • Emil Vold, Direktør, National office, PwC



 Meld på 

Gjennomføring


På webinardagen vil du motta en link til e-postadressen som du har registrert deg med. Kursrommet åpnes kl. 08.30, begge dagene, hvis du ønsker å teste at lyd og bilde fungerer som det skal.

Du får mulighet til å stille spørsmål skriftlig i en chattefunksjon i «møterommet» underveis i webinaret, og alle som er i «klasserommet» vil se spørsmålene. Alle deltakerne er mutet, vi kan ikke se og høre dere.

Praktisk informasjon
Står det – Creating your session når du klikker på knappen "Bli med" er det på grunn av en brannmur. Logg deg da på via bankens gjestenett.

Logger du deg normalt inn via Citrix, gjør følgende: Koble deg opp via gjestenettet i banken – du er da utenfor Citrix (ved stasjonær pc - dra ut nettverkskabelen av pc’en, og gå inn som gjest i nettverket).  Du vil da ved å klikke på knappen "Bli med" komme rett inn i webinaret.

Viktig med et godt internett - og en nettleser som ligger utenfor bankinterne pålogginger, f.eks. Citrix. Vi anbefaler at nettleseren Internett Explorer ikke brukes, da de fleste verktøy ikke lenger støttes av denne nettleseren, bruk gjerne nettleseren Chrome.


Bekreftet påmelding blir sendt ut ca. 1 uke før kursstart.


Meld på 

Påmeldingsregler

Påmeldingsreglene vil variere i året 2025 for de forskjellige arrangementene. Når det ikke er mulig å gjennomføre kurs og konferanser vil arrangementer kunne bli flyttet til en ny dato, eller satt opp som webinar, alternativt kansellert.

  1. Påmeldingen er bindende.
  2. Blir du forhindret fra å møte er avbestillingsfristen 2 uker før oppstart av arrangementet.
  3. Dersom kursarrangør blir belastet for avmeldte deltakere av hotellet, blir belastningen videresendt til arbeidsgiver.
  4. Hvis du blir forhindret fra å møte, er det fullt mulig å la en kollega overta plassen din.
  5. Ved sykdom gjelder reglene overfor.
  6. Lenken til digitale webinarer er personlig og skal ikke videresendes, eller deles.

 

Meld på