Webinarserie
Dato: 13. mai 2025
Tid: fra kl. 09.00
Påmeldingsfrist: 12. mai
Temaet i det tredje webinaret i serien er avdelingsspesifikk for ledelse og styret.
Webinarserie
Dato: 13. mai 2025
Tid: fra kl. 09.00
Påmeldingsfrist: 12. mai
Temaet i det tredje webinaret i serien er avdelingsspesifikk for ledelse og styret.
Dette er en webinarserie som består av 5 kurs. Webinarserien gir deg innsikt i hvordan bærekraft kan integreres i ulike avdelinger i banksektoren. Fra økonomifunksjonens håndtering av bærekraftsrapportering og bærekraftsansvarliges strategiske rolle, til ledelsens og styrets ansvar for organisering og regulering. Videre ser vi på hvordan rådgivere på bedrifts- og personmarkedet kan fremme bærekraftige løsninger for kunder.
Vi ser på hvordan organiseringen av banken bør være. Finansforetaksloven krever at styret skal sørge for tydelige roller og ansvar, og hensiktsmessig organisering på bærekraft.
Ledelsen og styret må jobbe tett sammen for å sikre at bærekraft er en kjernekomponent i bankens strategi, drift og kultur. En sterk forpliktelse til bærekraft kan ikke bare styrke bankens konkurranseevne og redusere risiko, men også bidra til en positiv innvirkning på samfunnet og miljøet. I dette webinaret vil vi utforske status for bærekraftsarbeid i banksektoren, koblingen mellom finansiell risiko og bærekraftrisiko, samt de viktigste regulatoriske kravene som påvirker bankenes bærekraftsintegrasjon.
Du får praktiske tips, oversikt over sentrale rammeverk og verktøy for å styrke bankens bærekraftsarbeid og bidra til en mer bærekraftig fremtid. Finanstilsynet krever bærekraftsfokus i alle deler av banken, men det å orientere seg i jungelen av bærekraftsuttrykk er ikke lett. Spama ønsker med dette arrangementet å gjøre det ugjennomtrengelige tilgjengelig på bærekraft i din avdeling.
Webinarene varer i ca. 60 - 90 minutter, og man kan velge å delta på et enkelt webinar, eller melde seg på alle webinarene. Under punktet programposter nedenfor kan du lese mer om innholdet i de enkelte webinarene. Vi har med oss Ingrid Nordanger, Associate Consulting og Hanne Amtrup, Senior Manager Consulting fra BDO Norge som forelesere.
Temaene i webinarserien er:
Målgruppen for kursene er personer som arbeider innenfor økonomi- og administrasjon, bærekraftsansvarlige, ledelse og styre, og alle rådgiverne i bankens bedrifts- og personmarkedet.
Dato |
13. mai 2025 |
Tid |
Fra kl. 09.00 |
Sted |
På egen PC - hjemme, eller på jobb |
Kursavgift |
Pris pr. deltaker kr 3400,- |
Påmeldingsfrist |
12. mai |
13. mai - Avdelingsspesifikk kompetanse for ledelse og styret.
Vi ser på hvordan organiseringen av banken bør være. Finansforetaksloven krever at styret skal sørge for tydelige roller og ansvar, og hensiktsmessig organisering på bærekraft.
Ledelsen og styret må jobbe tett sammen for å sikre at bærekraft er en kjernekomponent i bankens strategi, drift og kultur. En sterk forpliktelse til bærekraft kan ikke bare styrke bankens konkurranseevne og redusere risiko, men også bidra til en positiv innvirkning på samfunnet og miljøet. I dette webinaret vil vi utforske status for bærekraftsarbeid i banksektoren, koblingen mellom finansiell risiko og bærekraftrisiko, samt de viktigste regulatoriske kravene som påvirker bankenes bærekraftsintegrasjon.
5. juni - Avdelingsspesifikk kompetanse for rådgivere på bedriftsmarkedet.
Bedriftsmarkedet i en bank har en sentral rolle når det gjelder å fremme bærekraft, spesielt i dagens økonomiske landskap der fokus på miljø, sosialt ansvar og selskapsstyring (ESG) har blitt viktigere. Rådgiverens ansvar innebærer å både støtte bedrifter med bærekraftige løsninger og stille krav til bedrifter. Samtidig som de sikrer at bankens produkter og tjenester bidrar til en mer bærekraftig fremtid. Dette webinaret fokuserer på hvordan bærekraft integreres i bedriftsmarkedet for banker og belyse bankenes rolle som tilrettelegger for bærekraftig vekst i næringslivet.
17. juni - Avdelingsspesifikk kompetanse for rådgivere på personmarkedet.
Privatmarkedet i en bank spiller en viktig rolle i å fremme bærekraftige valg blant privatkunder. Ved å kombinere økonomisk rådgivning med fokus på bærekraft, kan rådgiveren veilede kunder til å ta bedre økonomiske beslutninger som også har en positiv innvirkning på miljøet og samfunnet. Dette webinaret gir et innblikk i hvordan bærekraft integreres i privatmarkedet for banker.
Temaene i webinarserien er:
Webinaret gjennomføres 13. mai fra kl. 09.00.
På webinardagene vil du motta en link til e-postadressen som du har registrert deg med. Kursrommet åpnes kl. 08.30 hvis du ønsker å teste at lyd og bilde fungerer som det skal.
Du får mulighet til å stille spørsmål skriftlig i en chattefunksjon i «møterommet» underveis i kurset, og alle som er i «møterommet» ser spørsmålene. Alle deltakerne er mutet, vi kan ikke se og høre dere.
Viktig med et godt internett - og en nettleser som ligger utenfor bankinterne pålogginger, f.eks Citrix. Vi anbefaler at nettleseren Internett Explorer ikke brukes, da de fleste verktøy ikke lenger støttes av denne nettleseren, bruk gjerne nettleseren Chrome.
Bekreftet påmelding blir sendt ut ca. 1 uke før kursstart.
Ingrid Nordanger, Associate Consulting, BDO
Ingrid er en sentral ressurs innen bank- og finanstjenestene i BDO Consulting, og har omfattende erfaring med bærekraftsarbeid og rapportering for banker og finansinstitusjoner. Hun har særlig kompetanse innenfor CSRD, og har bistått en rekke banker med gjennomføring av dobbel vesentlighetsanalyse og videre bærekraftsarbeid etter ESRS-rammeverket. Ingrid har tidligere flere års erfaring fra DNB som rådgiver på bedriftsmarkedet.
Hanne Amtrup, Senior Manager Consulting, fra BDO Norge
Hanne er en del av bank og finans teamet i BDO, hvor hun leder en rekke prosjekter og internrevisjoner for BDO sine kunder innen bank og finans. Hanne har mange års operativ bankerfaring og er en av BDO sine ledende eksperter innenfor risikostyring, internkontroll og regeletterlevelse.
Påmeldingsreglene vil variere i året 2025 for de forskjellige arrangementene. Når det ikke er mulig å gjennomføre kurs og konferanser vil arrangementer kunne bli flyttet til en ny dato, eller satt opp som webinar, alternativt kansellert.
Bekreftet påmelding blir sendt ut ca. 1 uke før webinaret arrangeres.